Khamis, 11 Jun 2009

mengejar cita-cita...

ape makna cita-cita bg korang??tibe2 lak arini aku mcm nak bercerita ttg cita2..sbb smua manusia dlm dunia ni mesti ada impian dan cita2 kan??begitu juga dengan aku...aku pon mempunyai impian dan cita2..masa kecik2 dlu aku memang bercita2 nak jadi pilot..memang minat abes la dgn kapal terbang neh..sampaikan arwah bapak aku belikan aku robot gundam yg blh tukar jd kapal terbang tu..tapiiii..robot tu telah aku patahkan kakinya dan xtau mane pegi robot tu skrg...

tapi kan...aku rase setiap ibu bapa mesti nak lihat anak dia capai cita-cita kan?tu sebab dari kecik dia akan didik kite dgn ape yg kita minat..tu bg parents yg prihatin dgn anak2nya la..ade juga yg kurang bernasib baik sbb parents mereka kurang beri perhatian dan dorongan...

seperti aku...aku memang tersangat manje dgn arwah ayah aku..mungkin dia tahu minat aku nk jadi pilot,dia asuh aku dr kanak2 lagi dgn bagi mainan kapal terbang untuk rangsang minda aku supaya kejar cita2..tapi x semua yg indah itu akan berkekalan...kerana Allah lebih sayangkan dia..dia pergi meninggal kan aku ketika aku baru sehari masuk darjah satu..dia pergi kerana serangan jantung pada usia 41tahun..Al-fatihah untuk arwah ayah aku yg telah 15tahun meninggalkan aku sekeluarga...semoga roh nya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org yg beriman dan soleh...

setelah dia pergi..aku hilang tempat utk bermanja lagi...yg tinggal hanyalah mak aku yg terpaksa membahagikan kasih sayang dan perhatian kepada 2 org abg aku dan sorang akak aku...aku yg bongsu skali..dapat jugaklah nak manje ckit2..huhu..

aku waktu sekolah dulu agak kurang pandai dalam pelajaran..yela asyik ponteng je...tp aku ponteng bkn pergi ke pusat snooker atau lepak dlm hutan..tapi aku hanya lepak umah je..yela mak aku smua pergi kerja pastu umah clear xde orang..tarik selimut dan tidola jawapnye..terus terkuburlah cita-cita aku nk jadi pilot...

tapi waktu sekolah dlu..rase2 dlm form 3 mcmtu kot..aku penah bukak kedai burger kat depan umah..waktu tu member2 smua pakai moto,aku lak pakai basikal...mane boleh tahan kan..so aku mulakan perniagaan aku tu dengan impian untuk beli skuter moskito..aku mulakan perniaagan aku dengan hanya sekeping meja yg orang buang tepi jalan..aku letak kuali atas meja tu dan jadi lah gerai burger yg paling kecik dlm dunia..haha..alhamdulillah rezeki aku sangat lebat waktu itu..setelah 4-5 bulan beroperasi,dapatlah aku buat deposit beli skuter moskito...time tu budak2 skuter tgh top weh...so hari demi hari kedai aku makin membesar dan aku renovated jd yg terbesar dlm kawasan umah aku..siap ade khemah canopy lagi tu..bayangkanlah besar mane kedai tu..so duit hasil niaga tu aku buat byr moto bulan2...so aku pon berniaga la sampai aku nak s.p.m baru aku tutup sementara kedai tu...tp sampai sekarang tak bukak2..kire tutup teros la..haha...tu la penyakit orang melayu..

abes je spm ngam2 lak bulan puasa...aiseh..ape nak buat bulan2 puasa neh??aku tgk kuali burger ade dlm simpanan,so tanpa buang masa aku pon terus mintak mak aku modal permulaan untuk niaga kat bazar ramadhan dengan hanya menjual roti john..betul kata orang,yg bulan ramadhan ni bulan rezeki...perniagaan aku tu tersangat la rancak..aku blh jual roti john 150biji sehari..sampaikan peniaga sebelah tu blh tanye soalan yg agak lazer la..ade ke dia tanya aku ambik pelaris kat bomoh mane..siot je..aku jwb sng je.."bang niat dan tujuan asal sy nak mencari rezeki..alhamdulillah dgn rezeki yg Allah beri pada saya.."...terus pakcik tu tersipu2 malu dan 3 ari lepas tu dia teros tak meniaga..

bermula dari situ aku terus lupa cita2 aku nk jadi pilot..aku dah berminat kearah keusahawanan..dan aku bercita2 lak time tu nak ade bisnes sendiri dan ada empayar perniagaan yg hebat..tp waktu tu aku muda lagi dan takde pengalaman sangat..so biarlah jadi cita2 dulu..

setelah usia aku masuk 19thn..aku xtau kemana arah tuju aku..mujurlah aku kenal dgn ex aku yg bernama nurul shafiqa..dia la yg bnyk bagi dorongan dan semangat kepada aku untuk menjalani liku2 kehidupan..aku bersyukur bertemu dia..wlu pon hanya untuk sementara,kerana dia lah yg merubah hidup aku dan mengajar aku supaya mengejar cita2..dan aku berjaya melanjutkan pelajaran aku ke kolej ptpl..ambik kos bisnes management..dia umpama tulang belakang di waktu itu..banyak perkara baru dlm kehidupan aku pelajari sewaktu aku bersama dgn dia dulu...thanx iqa..jasa mu hanya tuhan je yg akan membalasnya...i doakan u semoga u berjaya dalam hidup dan kejar cita2 u..harap u bertemu dengan lelaki yg jauh lebih bagus dari i..harap u bahagia dgn life u..i doakan yg terbaik untuk u...

iskk...dah lari topic lak aku ni...jadi mat jiwang ke ape aku ni??haha..so waktu tu aku mmg dah mempunyai keazaman..cuma peluang je takde untuk aku meneroka cabang2 bisnes yg boleh dijadikan empayar...aku pernah rase bertapa susahnya nak cari duit..aku x segan nak ngaku yg aku pnh pg jual kotak2 dan besi buruk untuk dapat duit..(kire keje part time la time tu haha)...aku penah kerja bengkel keta smua..smuanya kerana duit..duit..duit...do it...tp aku ni pemboros gak orang nya...pantang ade duit lebih mesti nak beli mcm2...

so hidup x selamanya indah...ade time kita diatas..ada time kita di bawah..aku penah merasai zaman2 kejatuhan...pengalaman tu yg mengajarkan aku supaya aku kena cepat2 mengejar cita2 aku untuk ade bisnes sendiri diusia muda..yela klu xde duit mcmne nak menyara hidup kan??duit boleh datang bergolek2 andai kita berusaha dengan gigih dan ikhlas serta jujur dlm melakukan sesuatu kerja itu...barulah rezeki yg diperolehi itu diberkati Allah...

Alhamdulillah aku berasa seperti lega sedikit,kerana akhirnya aku sudah menemui cabang beisnes yg boleh menyara hidup aku..cuma aku belum daftar syarikat jer lagi..sampai waktu aku tulis blog ni pon aku x jumpa nama yg sesuai untuk syarikat aku...aku ingat nak letak nama FB enterprise...yg bermaksud Fitri Baharuddin enterprise...aku menggabungkan nama aku dan arwah ayah aku kerana aku nak menyambung cita2 arwah ayah aku yg x kesampaian itu...kerana waktu arwah ayah aku meninggal dulu,dia baru berjinak2 dengan bisnes supply barang2 kapal..lepas dia meninggal tiada siapa yg mewarisinya..jd terkuburlah syarikat dia begitu saje...dan aku berazam sejak dari dulu lagi untuk menyara keluarga aku..terutama sekali mak aku...kerana dia la satu2nya harta dunia akhirat yg aku ada...mak..i luv u so much...

bermula dari sekarang aku akan pastikan yg aku betul2 genggam impian dan cita2 aku yg selama ni hanya lah angan2 kosong..aku nak buktikan pada semua yg ape jua cita2 kita,pasti boleh dicapai andai kita berusaha dgn gigih serta ikhlas dalam memperjuangkan cita2 itu...

1 ulasan:

  1. aduuuuuuuhhhhh...
    rajinnyerrrr awak menayeeeppp..

    huhu... =)

    BalasPadam