Jumaat, 19 Jun 2009

meLAYU oh meLAYU...

"bang..sy dari umah anak2 yatim ni..sy jual minyak angin ni 10 ringgit je bang..." tibe2 aku di sapa begitu time tgh isi minyak kat petronas kajang petang td..aku pon membalas la kata budak tu "takpe lah dik..abg pon ade jual minyak angin gak..adik ni dari umah anak yatim mane??...lalu budak tu pon balas la kata2 aku td.."adik dr umah anak yatim darul ********...sy datang dr sekinchan ni bang.."...dlm ati aku pon berkata2 la.."uish jauh budak ni datang.." lalu aku tanye..mane ustaz dia...dia pon jwb la "ustaz antar pkl 10 td..ptg nt pkl 5 br dia dtg ambik"...aku tgk sungguh kesian budak tadi a.k.a gadis td..sbb tgk tubuh dan fizikal mcm dah remaja...lawa lak tu...lalu aku pg byr minyak kat kaunter pastu aku beli air 5 tin & roti dan bagi kat budak tu...dan aku suruh dia bg air yg lain2 tu kat kwn2 dia yg tgh mencari pembeli minyak angin tu..ade sebab nape aku xnk beli minyak dia tu..

aku bukan xnk beli minyak angin yg dia jual tu..klu nak beli 10 botol pon aku blh beli..tp kemana duit tu pg??adekah masuk poket dorg??TIDAK sama sekali..duit tu smua akan diberi kepada ustaz dia..dan xtau kemana duit itu dibelanja kan..alasan yg diberikan ustaz tu ialah nk training budak2 ni mcmne nak cari duit...tu bkn training namenya..itu PAKSAAN...tu name nya menganiaya orang..budak2 tu susah payah jual ubat,keuntungan dia yg sapu...kenapa la melayu skrg bersikap begitu?

ok stop cite pasal budak tu dan minyak angin nye..harap budak tu dapat fikir seperti ape yg aku fikirkan...

KENAPA MELAYU TAK MAJU SEPERTI BANGSA LAIN??

melayu ni asalnye ialah bangsa asal dan pemilik negara yg kite duduki skrg ni yg di kenali dgn nama MALAYSIA..bangsa2 lain yg ade dinegara kite ni seperti CHINA,INDIA dan lain2 asalnya dtg kenagara kita adalah sebagai buruh2 kasar...tetapi kenapa bangsa yg asalnya dtg kenagara kita sebagai buruh kasar telah begelar jutawan dan menjadi bangsa yg maju??kenapa itu smua terjadi??kenapa??kenapa??

ini terjadi kerana bangsa CHINA dan INDIA masing2 ade pertubuhan yg membela nasib mereka..kite ambik contoh la..tgk seperti kaum india yg asalnye dtg kenagara kite sbg penoreh getah je..tp skrg ade yg bergelar jutawan..contoh lain pula ialah kedai gunting rambut,kedai makan...dorg ade persatuan..x caya pegi tgk kat senarai harga perkidmatan dorg..smua nya di bawah satu pertubuhan..tujuan pertubuhan dorg ialah nak bg peluang dan keuntungan same rata diantara2 kaum2 dorg...

MELAYU pon ade pertubuhan gak...tapi bukan nak membela nasib kaum sendiri..tapi nk menghancurkan kaum sendiri..contoh seperti pertubuhan XXXXXX...ade dorg tolong org melayu yg dalam kesusahan??tidak ada punye...yg ade pon hanya pandang sebelah mata je...

melayu ni hanya pandai berkata2 dan bersandiwara je..bukan la aku nk menghentam bangsa sendiri..tapi aku sedih dgn bangsa aku sendiri...aku harap lepas ni aku dpt membela nasib2 bangsa aku sendiri..

kita ambik contoh la kejadian yg menimpa sorang kwn aku ni...dia join pertubuhan XXXXXX...mula2 join dia ckp diri dia kebal,hebat,ade BAJU...sbb pg mane2 je ade kaum yg akan tolong andai ade berlaku ape2..tiap2 bulan dia bg duit kat org atas..pastu satu ari nasib dia agak malang..apabila dia tgh berada didalam kesusahan,org yg dia sanjung2 dlu langsung x ambik tau ttg dia...terus la dia terkulai layu kat situ...org yg dtg tlg dia ialah AKU..bkn la aku nk ckp aku hebat...tp aku sedih tgk dia sbb terlampau taksub dan akhirnya yg dia dpt ialah mainan sandiwara saje..

contoh satu lagi lak klu melayu nk memulakan perniagaan....dapat je loan terus beli keta baru,handset baru,spender baru...duit loan yg asalnya nk buat meniaga hangus ntah kemana..pastu bulan2 pening nk byr loan mcmne...last2 name pon kena blacklist dgn bank..

bangkit lah wahai bangsa2 ku...jangan lah diulit mimpi lagi...buktikan yg bangsa kita harus lebih maju berbanding bangsa2 lain...jangan hanya berani nak bergaduh dan merempit je..BERANI lah untuk majukan diri sendiri dan bangsa sendiri...HIDUP MELAYU!!!jgn lah engkau LAYU!!!

2 ulasan:

  1. tindakkan awak sungguh bijak...
    syabas kat adek sayer nehh !!!!

    BalasPadam