Jumaat, 22 Mei 2009

reka cerita...mereka cerita...mereka bercerita..dan burung GAGAK..


Diskriminasi menjatuhkan aku


Reputasi kini menjadi bisu


dan aku , ku layudisitu


Mengharapkan sesuatu yang baru


itulah impian aku..



mesti korang pnh dgr kan lirik ni??ya ni lirik lagu bunkface..aku bkn peminat diorg pon walaupon dorg ni pnh satu skola dgn aku dan umah dorg pon satu taman dgn aku...tp aku respek dorg punye kreativiti mencipta sesuatu yg baru dlm dunia seni...okeh stop cite pasal bunkface ni...


cube korang hayati btl2 rangkap pertama lagu situasi tu...penuh dgn makna dan maksud yg tersirat..


okeh..tak semua yg dilahirkan dimuka bumi ini sempurna yg mempunyai akal yg baik dan paras rupa yg menarik..ramai yg TERTINDAS dgn kepetahan dan gaya percakapan org yg pandai a.k.a orang universiti...yela mane ade menteri2 yg taraf spm je...



so kite ambik cite seperti parti pembangkang yg hanya petah berkata2 untuk memenangi hati rakyat jelata agar memilih mereka utk jadi pentadbir..mereka hanya mampu menabur janji2 manis.menafikan perkara yg BENAR dan mengiyakan perkara yg TIDAK BENAR untuk membeli jiwa rakyat dan menabur FITnah terhadap parti pentadbir yg sedang sedia ada ni konon2 nya ketuanya tak bagus,jahat,samseng,TIPU rakyat,HABIS kan DUIT rakyat,suka mereka2 cerita utk dapat SIMPATI rakyat..



tetapi setelah negeri yg mereka inginkan itu ditakluki,janji2 manis parti pembangkang hanya tinggal janji...rakyat terus dilupakan,yg mereka kejar hanya lah duit,kepentingan diri sendiri saje dan akhirnya negeri dan maruah diri yang tergadai..



so stop bercerita ttg politik...kita ambil iktibar daripada kemelut politik..aku mls nak cite lebih2 ttg politik sbb aku taun ni pon br boleh mengundi sbb umo aku nak masuk 21 lg beberapa hari...hehehe....



okeh nape aku bercerita ttg reka cerita..mereka cerita dan mereka bercerita??



okeh ni aku cite berdasarkan ape yg aku alami sendiri..okeh mmg fikiran dan gaya percakapan org PANDAI ni jauh lebih hebat daripada org biasa...yela klu tak hebat mcmne blh PANDAI kan..



tak semua yg di dunia ni baik orang nya seperti MALAIKAT...manusia di muka bumi ni mmg smua darah sama MERAH..cuma yg membezakan seseorang manusia itu dgn manusia lain ialah AKAL,FIKIRAN dan HATI..



okeh akal dan fikiran tu la yg membezakan kita smua dimuka bumi ni..kerana dgn akal la kite akan mempertimbangkan tindakan yg yg bakal kite ambik...dan fikiran tu plak ialah satu anugerah ilahi yg tinggi dan tak ternilai harganya kalau hendak dibeli dgn wang ringgit..manakala hati pula,klu diajaga akan kesucian nya akan bersih la hati itu..klu tidak dijaga,ia akan busuk seperti NAJIS...


ape guna nya andai fikiran dan hati yg dianugerahi itu telah ditakluki dgn bisik-bisikan syaitan atau name ganas nya IBLIS..


dunia sekarang ni penuh dgn cerita yg direka2...yela sebagai contoh la kan..seseorang ni sanggup mereka cerita untuk mendapat publisiti dan simpati..dan sanggup menafikan perkara yg BENAR dan MENGIYAKAN perkara yang TIDAK BENAR..

ini burung GAGAK namanya..

kenapa aku letak gambar burung GAGAK??kenapa aku tibe2 ingin bercerita ttg burung GAGAK??gile ke aku ni??hahaha...mesti tu yg bermain difikiran korang kan..

okeh...secara dasarnya manusia akan memandang burung GAGAK ni se'ekor burung yg pengotor dan xde tujuan hidup..yela,makan BANGKAI,makan SAMPAH,curik baju,spender,pastu lepas dpt makanan,BERAK bersepah2,abis cermin keta,bumbung keta,laman rumah..pastu memekak kalau jumpa kwn2 dia...mungkin dia bercerita gile gebang dgn kwn2 dia kot..haha..mungkin gagak A ni cite "aku baru lepas race dgn burung merpati...burung merpati xdpt cucuk angin beb...berkampung2 kena tapau".."pastu lepas aku menang je race awek burung merpati ni terus syok kat aku...terus dia ajak aku deting kat tiang bendera dataran merdeka..katanya situ port xde sape ganggu"..pastu disorak oleh rakan2 GAGAK yg lain konon si gagak A ni handal dan terer gile sampai awek burung merpati ni pon blh syok kat dia hahaha.... okeh stop cite pasal racing2 antara GAGAK dan merpati ni....mugkin juga dorg memekak untuk mintak simpati...korang perasan x kat pasar bnyk gagak?mungkin dorg mtk makanan kot..tp akhirnya simpati yg diminta itu memakan diri sendiri,yela peniaga dah bg makan..last2 berak kat situ..so peniaga naik hangin la..so ape lg kena la tembak dan akhirnya tersungkur ke tanah...

so kita sebagai manusia jgn la jadi seperti burung GAGAK...yela mintak simpati sane sini,last2 org smua lari dari kite..sbb simpati yg diminta tu hanya pura2 dan untuk kepentingan diri sendiri je..

so "RENUNG2KAN...DAN SELAMAT BERAMAL..."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan